درب داخلی

درب اتاقی چیست؟ راهنمای جامع خرید درب داخلی

درب اتاقی چیست؟

درب اتاقی سازه ه­ایی است که برای استفاده در محیط داخلی یک ساختمان طراحی و ساخته می­شود. درب­های داخلی دسترسی به سایر فضا­های یک ساختمان و محیطی جدا به منظور خواب، کار و … را فراهم می کنند.

از آن­جا که درب­های اتاقی نیازی به تامین امنیت و یا ایستادگی در برابر باران یا نور آفتاب ندارند، به همین جهت در مقایسه با درب­های خارجی از مواد کمتری برای ساخت آن­ها استفاده می­شود و معمولا وزن سبک­تری نیز در مقایسه با درب­های خارجی دارند. درب­های توخالی ساخته شده از تخته پرس یا چوب روکش دار از انواع متداول درب­ها می­باشند که به عنوان درب داخلی از آن­ها استفاده می­شود. نکته منفی در مورد این درب­ها این است که به راحتی آسیب می­بینند و در انتقال صدا به درون اتاق عایق خوبی نیستند. هر دو جنبه منفی را درب­های تخته فیبر با هسته جامد(MDF) برطرف می­کنند اما هزینه آن­ها سه تا چهار برابر بیشتر از درب­های هسته توخالی است.

این درب­ها به منظور استفاده در مصارف مسکونی و تجاری طراحی می­شوند و بسته به نوع، شکل ساختمان و اتاق مورد نظر، به کار برده می­شوند. از جمله اهداف به کارگیری یک درب اتاقی در داخل ساختمان و ورودی اتاق­ها می­توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • این درب­ها در ایجاد فضایی مناسب برای حفظ و شکل گیری حریم خصوصی افراد موثرند.
  • استفاده از درب اتاقی باعث کاهش و کنترل شنیده شدن صدای سایر قسمت­های ساختمان می­شود.
  • این درب­ها یک فضای داخلی را از فضا­های دیگر جدا می­کنند.
  • وجود درب­های اتاقی باعث تهویه مناسب هوای داخل اتاق و ساختمان می­شود. به عبارتی با به کارگیری این درب­ها در داخل یک ساختمان، تعادل هوای موجود در اتاق و بیرون از اتاق حفظ می­گردد و می­توان به راحتی دمای هر بخش از ساختمان را تنظیم کرد.
  • تنظیم روشنایی اتاق­ها با به کارگیری درب اتاقی امکان پذیر است.
  • صرفه جویی و کنترل مصرف انواع انرژی­ها در داخل اتاق­ها و همچنین در محیط اصلی یک ساختمان به صورت بهینه­ای انجام می­شود.

انتخاب درب اتاقی مناسب برای یک ساختمان به عوامل مختلفی نظیر: نوع معماری ساختمان مورد نظر، آب و هوای منطقه، میزان استفاده افراد از درب­های اتاقی، دکوراسیون و طراحی داخلی اتاق­ها و ساختمان بستگی دارد.

در ادامه با جزئیات بیشتری از انواع و کاربرد هر کدام از درب­های اتاقی آشنا خواهیم شد.

مدل های مختلف درب اتاقی

درب­های اتاقی بسته به نوع و میزان استفاده، انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن­ها به گونه­ای طراحی شده­اند که در برابر استفاده­ی مکرر دوام بیشتری داشته باشند.

در این قسمت به چند مورد از انواع پرکاربرد درب اتاقی اشاره می­شود:

  • درب­های آکاردئونی: که از بالا به حالت معلق در آمده­اند و انواع مختلف آن­ها با چین­های عمودی طراحی شده­اند. شکل این درب­ها به گونه­ای است که با انواع دکوراسیون به خوبی ترکیب می­شوند. از این نوع درب­ها معمولا برای جدا کردن اتاق­های بازی یا اتاق نشیمن از سایر بخش­ها استفاده می­شود. از انواع درب­های آکاردئونی می­توان به انواع فلزی، تاشو، داخلی و چرمی آن اشاره کرد. معمولا در اتاق­هایی که به فضا و هوای اضافی نیاز دارند از انواع درب­های آکاردئونی با حفاظ استفاده می کنند.
  • درب­های هلندی: که به صورت افقی به دو نیم تقسیم شده­اند. این بخش­ها می­توانند به طور جداگانه از هم باز و بسته شوند. همچنین این درب­ها همزمان نقش پنجره و در را ایفا می­کنند. این نوع از درب­­ها همچنین می­توانند با دو نیمه قفل شده به هم باز و بسته شوند. درب­های هلندی در عین حال که کاملا در محیط انواع خانه و اتاق­ها به صورت کاربردی و مهندسی شده به کار گرفته می­شوند، می­توانند به محیط خانه جذابیت و زیبایی خاصی نیز بدهند. به طور مثال برای آن دسته از افرادی که فرزند کوچک یا حیوان خانگی دارند درب هلندی­ای که نیمه پایین آن متحرک بوده و باز و بسته می‌شود و قسمت بالای آن به صورت باز گذاشته شده تا هوای تازه به محیط اتاق رفت و آمد کند، ایده بسیار خوبی است.
  • درب­های فرانسوی: که با به کار بردن شیشه­های تزئینی و ساده در آن­ها، جلوه­ای کلاسیک به طراحی داخلی داده شده و اجازه ورود نور بیشتری به داخل اتاق داده می­شود. این درب­ها به صورت استاندارد با شیشه­های مقاوم، در انواع و سایز­ها و اشکال مختلف قابل نصب می­باشند. دو در به کار برده شده در ساختار این درب­ها، هنگام باز شدن به سمت داخل باز شده و هنگام بسته شدن به صورت چفت رو به روی هم قرار می­گیرند. همچنین شیشه­های به کار برده شده در این نوع از درب­ها، می­توانند درون اتاق را گرم­تر و یا سرد­تر نمایند.
  • درب­های کشویی: که به صورت افقی و در امتداد دیوار، باز و بسته می­شوند و برای استفاده بهینه از فضا، به درون دیوار فرو می­روند.
  • درب­های بای پس: که در حالت استاندارد از دو یا سه در تشکیل می­شوند که معمولا یکی از درب­ها ثابت و دیگری بر روی آن می­لغزد. یکی از موارد استفاده مفید از این نوع درب، استفاده از آن به عنوان درب حمام است که در اصطلاح به آن درب حمامی بای پس گویند. از جمله مزیت های استفاده از این نوع در در حمام قابلیت ذخیره فضای حمام است. درهای چرخشی با باز و بسته شدن فضای زیادی از حمام را به خود اختصاص می دهند حال آن که لغزیدن دو در بر روی هم می­تواند این مشکل را حل کند. از طرفی دیگر نقطه ضعف این نوع درب ها این است که معمولا فضای بین دو درب معمولا تمایل زیادی به جذب آب و آلودگی های داخل حمام دارد و با پر شدن آب در فضای بین دو در لغزیدن آن­ها بر روی هم کمی با مشکل مواجه می­شود. از طرفی دیگر هم پوشانی دو درب که روی هم می لغزند کار تمیز کردن این درب­ها را با مشکل مواجه می­کند.
  • درب­های پنلی: که در عین سادگی، از جذابیت بالایی برخوردارند. درب­های پنلی می­توانند طبق مشخصاتی که سفارش دهنده می­دهد، در طرح­های متنوعی ساخته شوند. این درب­ها می­توانند از ۲ تا ۱۲ پنل داشته باشند اما رایج­ترین آن­ها به عنوان درب­های پانلی استاندارد، درب­های ۵ پانلی و درب­های ۳ ­صفحه­ای هستند. این نوع از درب­ها بدون رنگ نیز فروخته می­شوند و کاربران می­توانند به دلخواه رنگ آمیزی را خود انجام دهند.
  • درب­های دوتایی: که ورودی زیبا و جذابی برای اتاق ایجاد می­کنند. این نوع از درب­ها برای خانه­های بزرگ مناسب­ترند زیرا فضای زیادی را اشغال می­کنند. درب­های دوتایی معمولا برای درب اصلی استفاده می­شوند و از موادی مانند چوب، شیشه، کامپوزیت، فلزات و ترکیبی از آن­ها ساخته می­شوند.
  • درب­های فلش: دارای سطحی کاملا صاف و ساده و بدون تابلو و تزئینات هستند. این نوع درب­ها انعطافپذیر هستند و می­توانند به خوبی با دکوراسیون و طرح اتاق و فضای داخلی ساختمان ترکیب شده و جذابیت خاصی را به نمایش بگذارند.
  • درب­های جیبی: درب­کشویی داخلی هستند که در هنگام باز شدن در درون دیوار ناپدید می­شوند. درب­های جیبی در جایی که فضا تنگ است یا در هنگام باز و بسته شدن در به حالت چرخشی با سایر عناصر اتاق تعارض وجود داشته باشد، بسیار عالی عمل می­کنند. البته اصطکاک بالای این درب­ها در هنگام باز و بسته شدن مکرر، یکی از جنبه­های ناامید کننده این درب­ها هستند که باعث می­شود خیلی زود از رده خارج شوند که البته اگر در هنگام باز و بسته کردن، با این نوع درب­ها به ملایمت رفتار گردد، بدون هیچ مشکلی می­توان سالها از این درب­ها استفاده کرد.

درب اتاقی چوبی

درب اتاقی چوبی نقش مهمی در زیبایی درونی ساختمان و تناسب با دکوراسیون آن دارد. امروزه در اکثر مناطق، درب­های چوبی به عنوان درب اتاقی مورد استفاده قرار می­گیرند. به دلایل آب و هوایی و استحکام و دوام بالای چوب، میزان استفاده از این نوع درب­ها روز به روز در حال افزایش است. علاوه بر آن، چوب در مقایسه با آهن و شیشه عایق مناسبی در برابر گرما و سرماست و همچنین مقاومت بالایی در برابر سر و صدا دارد. همچنین درجه امنیت چوب با آمدن روکش روی آن، نسبت به سایر مواد بیشتر است.

استفاده از درب چوبی مشکلاتی را نیز به همراه دارد که برخی از آن­ها عبارتند از:

  • هزینه بسیار بالا
  • سنگین بودن درب چوبی
  • زمان بر بودن تولید درب چوبی
  • احتمال تابیدگی درب چوبی به خاطر کاربرد چوب نامرغوب در تولید آن

از جمله درب­های چوبی رایج و پر­کاربرد توسط صاحبان ساختمان و آپارتمان­های مسکونی و یا تجاری می­توان به درب­های روسی و درب­های راش اشاره کرد.

چوب­های رایج در تولید انواع درب اتاقی

انتخاب یک درب چوبی مقاوم برای اتاق ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. با توجه به عواملی مانند رطوبت، سرما، گرما و وجود حشرات و گرد و خاک، نوع چوب مصرف شده در طراحی درب اتاقی می­تواند مهم باشد. از این رو در طراحی درب اتاقی چوبی از انواع مختلف چوب­ها استفاده می­شود.

در این قسمت به برخی از انواع چوب های پر­کاربرد در درب­های اتاقی اشاره می­شود:

  • چوب بلوط

چوب بلوط محکم و با دوام است. درب­های چوبی­ای که با استفاده از چوب بلوط ساخته شده­اند، به دلیل ماندگاری بالا در خانه های شلوغ پر­کاربرد هستند. از انواع چوب بلوط مورد استفاده در ساخت درب چوبی، می­توان به انواع قرمز و سفید و دانه دار آن اشاره کرد. همچنین طرح خاص چوب بلوط، رنگ آمیزی آن را نیز راحت کرده است به طوری که می توان طبق سلیقه مصرف کننده به این چوب­ها رنگ­های متنوعی داد .

  • چوب گیلاس

چوب گیلاس به دلیل روند پیری و رنگ منحصر به فرد خود کاربرد بالایی در ساخت وسایل چوبی ساختمان­ها و به ویژه درب­های چوبی دارد. دامنه رنگ چوب گیلاس از صورتی شروع شده و رفته رفته تیره تر می­گردد. معمولا از چوبی که بهترین تطابق رنگ و دانه را دارد به عنوان چوب گیلاس مناسب برای ساخت درب چوبی استفاده می­شود.

  • چوب افرا

مناسب­ترین چوب برای ساخت و طراحی درب­های چوبی، چوب افرا است. این چوب به دلیل شکننده بودن در برابر رطوبت، در طراحی داخلی نسبت به طراحی درب­های ورودی ساختمان بیشتر مورد استقبال است.

  • چوب گردو

یکی دیگر از چوب های پرکاربرد در طراحی درب­های چوبی، چوب گردو است. این نوع از چوب به سبب داشتن منافذ زیاد در ساختار خود معمولا با روکشی خاص در طراحی درب چوبی مورد استفاده قرار می­گیرد.

  • چوب اکالیپتوس مارگیناتا (جارا)

از گونه­های استرالیایی است که نجاران در کار کردن با آن راحت هستند. ولی اگر زیاد بماند سخت شده و بریدن آن سخت خواهد شد. این نوع از چوب در برابر آب و رطوبت و پوسیدگی مقاوم هستند و از این نظر برای ساخت درب اتاقی گزینه مناسبی به حساب می­آید.

درب اتاقی ام دی اف (MDF)

درب اتاقی ام­دی­اف به دلیل مقرون به صرفه بودن و پایداری ظاهری­‌ای که دارد، یکی از پرکاربردترین انواع درب­های اتاقی برای استفاده در ساختمان­هاست. به دلیل وجود ویژگی پایداری، این نوع از انواع درب­ها کمتر به تعمیر نیاز دارند و به همین سبب به مدت طولانی می توان از این درب­ها استفاده نمود. ویژگی دیگری که استفاده از این درب­ها را افزایش داده است رنگ پذیری راحت آن­ها  در طراحی، به سبب بافت خاص آن­ها است.

درب­های اتاقی ام­دی­اف در مقایسه با مدل­های چوبی این درب­ها، شکننده‌­تر بوده و به راحتی آب را به خود جذب می­کنند. همچنین این درب­ها به آسانی تمیز می­شوند.

در ساختار ام­‌دی‌­اف مورد استفاده در درب اتاقی، صفحات نازکی از الیاف چوب، رزین و موم به کار برده شده است.

با توجه به وجود تنوع در انواع درب­های ام­‌دی‌­اف، کاربران و صاحبان منازل و ساختمان­ها، می توانند درب­های ام‌دی‌­اف متناسب با دیوار و در کنتراست با مبلمان خانه انتخاب نموده یا برعکس درب­هایی در تضاد با رنگ دیوار و متناسب با مبلمان خانه را به کار ببرند.

درب اتاقی پی وی سی (PVC)

یکی دیگر از انواع درب اتاقی، درب­های پی ­وی­ سی است. این نوع از درب­ها برای فضاهای کوچک نظیر حمام، دستشویی، یا انبار­های آشپزخانه و یا حتی برای اتاق خواب مناسب هستند.

سادگی این درب­ها یک مزیت بزرگ به حساب می­ آید که کاربرد آن را گسترده ­تر می­کند. این نوع از درب­ها به علت اینکه ترک نمی­خورند، به رنگ آمیزی نیازی ندارند .

این درب­ها می­توانند از چوب، شیشه و وینیل ساخته و به کار برده شوند. همچنین درب­های پی­ وی ­سی با توجه به دارا بودن ویژگی عایق حرارتی، درجه حرارت متوسط اتاق را حفظ می­کنند و به این ترتیب استفاده مداوم از کولر و بخاری در فصول گرما و سرما کاهش می­‌یابد. همچنین درب­های پی­ وی­ سی تحمل بالایی در برابر ضربات وارده دارند و به سادگی ساییده یا دچار خوردگی و آسیب­های دیگر نمی­شوند. درب­های پی­وی‌سی در صورتی که به درستی نصب گردند، انعطاف­ پذیر بوده و می­توانند تا مدت­ها دوام داشته باشند. همچنین درب­های پی­ وی­ سی که از وینیل ساخته شده ­اند برای نصب قفل یا دسته جدید روی آن سازگار نیستند.

درب اتاقی اچ دی اف (HDF)

درب­های اچ­ دی اف که مشتق شده از تخته فیبر­هایی با چگالی بالا می­باشند، به عنوان یک جایگزین خوب به جای چوب، به کار برده می­شوند. این نوع از درب­های اتاقی با پوشش مات شناخته شده­اند.

اچ­ دی­ اف­ ها از الیاف چوبِ استخراج شده از تراشه­ها و ضایعات چوبی نرم شده تشکیل شده­ اند و به علت ساختار­های ریز خود به راحتی قابل رنگ­پذیری هستند. الیاف چوبی اچ ­دی ­اف­ توسط چسب تحت فشار و گرمای زیاد به هم متصل می­شوند و ساختار یکپارچ ه­ای را در قالب اچ ­دی ­اف تشکیل می­دهند.

وقتی صحبت از چوب مهندسی می­شود، اچ­ دی ­اف ­ها  در مقایسه با ام­ دی ­اف و تخته سه لا یک مرحله بالاتر قرار دارند و پیشرفته ­تر و کاربردی­تر هستند.

درب­های اتاقی اچ ­دی ­اف در برابر ترک خوردگی، تغییرات دما و رطوبت مقاوم می­باشند ولی معمولا توصیه می­شود که از اچ­ دی ­اف ­ها در طراحی درب­های کوچک­تر مثل درب­های کابینت استفاده شود زیرا آن­ها برای کنترل هوای بیرون مناسب نیستند.

درب اتاقی ال دی اف (LDF)

این نوع از درب اتاقی از انواع درب­های فیبری می­باشد که در مقایسه با درب­های ام­ دی ­اف و اچ ­دی­ اف تراکم مواد پایین­تری دارد و احتمال نفوذپذیری آن در برابر آب و مقاومت پایین در برابر رطوبت بالاست. از جمله مزایای این گونه درب­ها سادگی، ارزان و متنوع بودن آن­هاست .

درب اتاقی هایگلاس

درب­های هایگلاس یا شیشه­ ای به عنوان درب اتاقی برای اتاق­های لوکس و روشن ساختمانی و تجاری، جدا کردن و ایجاد محیطی برای کار یا حتی محیطی جداگانه برای نشستن افراد، از جمله ایده آل­ترین گزینه­ها هستند.

نکته ­ای که در مورد درب­های هایگلاس مطرح می­شود و به عنوان یک مزیت در استفاده از این درب­ها به شمار می‌رود، جایگزینی آسان این نوع درب­ها با درب اتاقی چوبی است.

درب­های هایگلاس در انواع کشویی آن در مقایسه با درب­ های گردان شیشه ­ای، گزینه مناسب­تری به عنوان درب اتاقی هستند زیرا نیازی به قسمت تاب ندارند و در امتداد دیوار قرار می­گیرند. می­توان با به کارگیری درب­های هایگلاس به عنوان درب اتاقی، اتاق­ های کار جذاب و مدرن، برای ساختمان­های اداری ایجاد کرد. اتاق‌های کاری که از نور مناسب­تری نیز برخوردارند.

از انواع شیشه­ های مورد استفاده و پر­کاربرد در طراحی درب­های هایگلاس، می توان به شیشه­ های روشن و سفید و همچنین شیشه ­های دودی که در حفظ حریم خصوصی داخل اتاق نیز مفیدند، اشاره کرد. جنس شیشه ­های به کار برده شده در درب­های هایگلاس با جنس شیشه ­های معمولی به کاربرده شده در انواع در و پنجره­ های ساختمان متفاوت بوده و نسبت به آن­ها از دوام و پایداری بیشتری برخوردار است.

استفاده از درب­های هایگلاس و تناسب آن با دکوراسیون و ساخت داخلی خانه ­ها، زیبایی و طرح جذابی به محیط داخلی ساختمان می­دهد .

درب اتاقی فایبرگلاس

فایبرگلاس یک ماده پلاستیکی تقویت شده است که به شکل یک ماتریس رزین، به کار برده می­شود. ویژگی برجسته این ماده، ارزان و مقاوم و با دوام بودن آن است و می توان با انجام عملیاتی، به آن شکل­های ساده و پیچیده­ای را تحمیل کرد. کاربرد عمده فایبرگلاس استفاده از آن به عنوان عایق در انواع تجهیزات خانگی و به ویژه کاربرد آن در طراحی و ساخت درب اتاقی است.

امروزه درب­های فایبرگلاس به عنوان یکی از بهترین گزینه­های جایگزین به جای درب­های چوبی شناخته شده­اند. این نوع از درب­ها ، با ظاهر شفاف و جذاب خود، در برابر پوسیدگی، جمع شدن و یا تورم ناشی از رطوبت (که در درب­های چوبی بسیار اتفاق می­افتند) مقاوم بوده و ارتقا یافته­اند.

درب­های فایبرگلاس سه جز اصلی در ساختار خود دارا می­باشند که این سه جز عبارتند از: قاب، هسته و نمای خارجی درب. بخش قاب معمولا از چوب یا ماده کامپوزیتی با مقاومت بالا طراحی شده است. قسمت هسته در این نوع از درب­ها، با داشتن یک کف عایق از جنس پلی اورتان، از نظر عایق بندی و نیز به عنوان عایق مناسب صدا ، مقاومت بالایی را نشان می­دهد. نمای خارجی هم از تراکم بالای فایبرگلاس ساخته می­شود.

از نظر امنیت این نوع از درب­ها به سبب ساختار ویژه و چند لایه ­ای که دارند به راحتی سوراخ یا کنده نمی­شوند. می­‌توان گفت درب­های فایبرگلاس در مقایسه با درب­های از نوع استیل یا فولادی، از استحکام و امنیت بالاتری نیز برخوردارند. درب­‌های استیل در معرض فرورفتگی و خراش قرار دارند که همین امر باعث پوسیدگی و زنگ­زدگی آن­ها می­شود حال آن که درب­های فایبرگلاس در برابر خراش و تکه تکه شدن مقاومت ویژه­ای دارند.

به عنوان یک ویژگی دیگر که برای این درب­ها مزیت به حساب می آید، قابلیت رنگ­پذیری این نوع از درب­هاست. افراد با هر سلیقه ­ای می­توانند طرح و شکل خاصی را بر روی این درب­ها پیاده نمایند. اما معمولا این نوع از درب­ها برای خانه­های ارزان قیمت استفاده می­شوند و نسبت به سایر درب­های مشابه اقتصادی­تر هستند.

درب اتاقی یو پی وی سی (UPVC)

یو پی وی سی­ها به سبب کاربرد پلی وینیل در ساختار خود، انعطاف پذیری و نرمی فوق العاده بالایی دارند. کاربرد این نوع از درب­ها روز به روز در شرکت­ها و ساختمان­ های تجاری و اداری در حال افزایش است.

درب­های یو پی وی سی به عنوان یک درب اتاقی، محکم و قابل اعتماد می­باشند و متناسب با دکوراسیون داخلی ساختمان­ها در طرح­های متفاوت و متنوعی طراحی می­شوند. طراحی این درب­ها به گونه­ای صورت می­گیرد که آن­ها را از هرگونه تعمیر یا هزینه نگهداری بالایی بی نیاز می­سازد.

یو پی وی سی­ها در مقایسه با چوب و آلومینیوم، ماده بسیار ارزان­تری برای استفاده در درب و پنجره می­باشند و می­توان از آن­ها به عنوان جایگزین درب­های چوبی و آلومینیومی استفاده نمود.

درب­های یو پی وی سی عایق مناسبی در مقابل سرما و گرما ایجاد می­کنند و در برابر تغییرات دمایی، باعث حفظ تعادل دمایی در بیرون و داخل اتاق­ها می­گردند. داشتن این ویژگی باعث صرفه جویی در مصرف انواع انرژی­ها در محیط داخلی ساختمان می­شود.

درب­های یو پی وی سی در انواع مختلف درب کشویی و درب تاشو روانه بازار می­شوند و نیاز­های متنوع صاحبان خانه را برآورده می­سازند. از این نوع درب­ها در آشپزخانه­‌ها و در قالب درب­های پاسیو استفاده­ های زیادی می­شود.

درب اتاقی ای بی اس (ABS)

درب اتاقی ای­ بی­ اس یا ضد آب به عنوان مناسب­ترین درب برای فضاهایی مانند دستشویی، سونا، جکوزی و حمام مورد استفاده قرار می­گیرند. همچنین از درب­های ای­ بی ­اس قاب دار می­توان به عنوان گزین‌ه­ای مناسب در طراحی داخلی درب اتاقی استفاده نمود.

شیوه ساخت درب ای­بی­اس به این صورت است که این درب­ها با لایه‌­ای از رزین و مواد ضد آب پوشش داده می­شوند و همین ویژگی باعث می­شود که به هیچ عنوان امکان نفوذ آب در این درب­ها وجود نداشته باشد. درب­های ای­بی­اس استفاده شده در سرویس­های بهداشتی و حمام و نیز اتاق­هایی که در معرض رطوبت شدید قرار دارند از سه قسمت عمده شامل کلاف داخلی، روکش ام­دی­اف و روکش ای­ بی ­اس تشکیل شده­اند.

کلاف داخلی درب ای­ بی­ اس معمولا از چوب روسی ساخته می­شود. بعد از کلاف کشی و ساختار دهی درب ای­بی­اس، ورق ام­دی­اف به قطر۳ میلی متر روی ساختار چوبی آن قرار می­گیرد. در مرحله آخر و مهم ترین مرحله کار، روکش ای­ بی ­اس به قطر ۱.۲ میلی متر بر روی درب خام قرار داده می­شود.

درب­های ای ­بی ­اس دارای یک لایه ضد خش و چرم مانند با ظاهری مات هستند که باعث می­شوند این درب­ها در برخورد با اجسام نوک تیز، خش بر نداشته و خراشیده نشوند.

درب اتاقی وکیوم

درب­های اتاقی وکیوم از انواع درب اتاقی می­باشند که در تامین امنیت داخلی، نقش و اهمیت بالایی را ایفا می‌کنند. این درب­ها با دارا بودن نوع ویژه­ای از سیستم­های امنیتی و قفل، اطمینان خاطر بالایی را به استفاده کننده و کاربران می­دهند.

این نوع درب­ها معمولا در ورودی اتاق­هایی که برای تولید و انتقال مواد، دستگاه­های فراوری و یا نگهداری مواد استفاده می­شوند، کاربرد دارند.

درب اتاقی لمینت

درب­های لمینت یکی از محبوب­ترین درب­های مورد استفاده به عنوان درب اتاقی محسوب می­شوند. این نوع از درب اتاقی، بسیار باکیفیت بوده و با تنوعی که در طرح و رنگ دارد قطعا به محیط داخلی ساختمان روح خاصی می­دهد.

ساخت و طراحی درب­های لمینت بسیار آسان است. عنصر اصلی در طراحی این نوع درب­ها، چوب می­باشد. در فرایند طراحی این درب­ها، ورق ام­دی­اف با مقوا فشرده شده و یک ساختار ورقه ورقه­ای حاصل می­شود که اصطلاحا به این ساختار لمینت گویند. علاوه بر این، در این فرایند، رنگ آمیزی با توجه به تنوع رنگ و طرح می­تواند صورت گیرد. در این قسمت به چند ویژگی مهم درب­های لمینت اشاره می­شود:

  • درب­های لمینت بسیار مقاوم می­باشند.
  • تنوع رنگ و طرح در آن می­تواند به وفور دیده شود.
  • در انواع سبک­های مختلف نظیر مدرن، کلاسیک و آوانگارد طراحی می­شوند.
  • اگر چه نوعی درب داخلی است اما می­تواند به عنوان درب بالکن نیز مورد استفاده قرار بگیرد.
  • عایق مناسب گرما و صدا می­باشد.

درب­های لمینت با رنگ های سفید، سیاه، قرمز و آبی متناسب با انواع دکوراسیون داخلی ساختمان طراحی می­شوند. اگر دکوراسیون داخلی ساختمان فرد به سبک سنتی و یا قدیمی باشد، استفاده از درب­های تیره و طرح­دار در آن رایج­تر می­باشد. درب­های لمینت کلاسیک ساده بوده و تنوع رنگ در آن­ها دیده نمی­شود. استفاده از درب­های لمینتی در کشورهای اروپایی نظیر ایتالیا، انگلیس و همچنین ترکیه طرفداران زیادی دارد و به وفور یافت می­شود.

سبک­های مختلف درب اتاقی ( کلاسیک - مدرن - نئوکلاسیک)

بسته به نوع ساخت و طراحی و همچنین دکوراسیون داخلی ساختمان و اتاق­ها، نوع درب اتاقی استفاده شده نیز متفاوت خواهد بود تا یک هارمونی از لحاظ طرح و رنگ در میان اجزاء مختلف تشکیل دهنده یک ساختمان برقرار گردد.

امروزه اکثر شرکت­ها و ساختمان­های تجاری ظاهر و طرح مدرن دکوراسیون  خود را دارند. یکی از مدرن­ترین درب­های اتاقی پر­کاربرد که مورد استقبال طیف وسیعی از صاحبان خانه­ها قرار گرفته، درب شیشه­ای مدرن است. استفاده از این طرح علاوه بر به کارگیری آن برای اتاق­های نسبتا بزرگ، در اتاق­های کوچک نیز رایج است. درب­های شیشه­ای مدرن با این که محتویات اتاق را از بقیه بخش­های داخلی ساختمان جدا کرده­اند اما فضا را پنهان نکرده­اند و جریان نور متناسبی را ایجاد می­کنند. از جمله درب­های اتاقی مدرن دیگر می­توان به درب­های اتاقی فلاش، انباری، فرانسوی و … اشاره نمود که قبلا به بعضی از این طرح­ها و مدل­ها اشاره شده است.

درب اتاقی کلاسیک از انواع تخته­های فیبر فشرده شده با ام­دی­اف تشکیل شده است. این محصول چوبی به نحوی مهندسی شده طراحی شده که از وزن کمی برخوردار است که همین ویژگی موجب می­شود به مانند چوب معمولی تاب نخورد و پایداری قابل توجهی را به نمایش گذارد.

از مناسب­ترین انواع چوب برای ساخت درب اتاقی به سبک کلاسیک، می­توان به چوب­های روسی، راش و گردو اشاره کرد که استفاده از آن­ها مهم­ترین ویژگی سبک کلاسیک در طراحی، یعنی گرما را در فضای داخل ساختمان برآورده می­سازد. درب کلاسیک قاب دار یکی از پرکاربردترین انواع درب اتاقی کلاسیک است که تصویر آن را در زیر مشاهده می­کنید.

از مشخصه­‌های سبک نئوکلاسیک می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از ترکیبات رنگی طبیعی بدون سایه روشن و براق
  • در این سبک استفاده از مبلمان، گل و تجهیزات تزئینی جایی ندارد.
  • این نوع از سبک در طراحی به استفاده از فضای وسیع و پنجره ها و درهای بلند معروف است.

در این سبک پنجره­ها و در­های ورودی با استفاده از عناصر گچبری ساده تزئین می­شوند

اندازه و ضخامت استاندارد درب اتاقی

یکی از مهم­ترین نکاتی که در طراحی و تناسب اجزای ساختمان با دکوراسیون باید به آن توجه کرد، ابعاد درب انتخابی برای اتاق­هاست. در انتخاب یک درب استاندارد باید به این مورد توجه کرد که چه سبکی از درب را برای ساختمان انتخاب کنیم. بسته به نوع سبک انتخابی درب اتاقی، ابعاد و ضخامت آن نیز مهم خواهد بود. از این رو ابعاد واحدی نمی­توان برای همه درب­های اتاقی در نظر گرفت. با این وجود توصیه­ها بر این نکته تاکید دارند که عرض درب انتخابی چیزی در حدود ۸۰ تا ۹۰ سانتی متر به صورت استاندارد تعریف شود. همچنین عرض درب انتخابی حمام و دستشویی متفاوت از درب استاندارد انواع درب اتاقی است. عرض پیشنهادی برای چنین درب‌هایی حدود ۷۰ تا ۸۰ سانتی متر است. در مورد ارتفاع نیز استاندارد واحدی نمی­شود تعریف کرد اما دامنه استاندارد ارتفاع درب اتاقی معمولا بین ۲۱۲ تا ۲۲۰ سانتی متر می­رسد.

به مانند ابعاد استاندارد درب اتاقی که اندازه یکسان و واحدی نمی­شد برای آن تعریف کرد، در مورد ضخامت درب اتاقی نیز همین نظر وجود دارد و نمی­شود ضخامت یکسانی را برای تمام درب­ها در نظر گرفت. لیکن ضخامت استاندارد در نظر گرفته شده برای اکثر درب­های اتاقی چیزی در حدود ۴۷ میلی متر است.

انواع روکش درب اتاقی

چیزی که در بلند مدت موجب حفظ حریم خصوصی و ایجاد زیبایی و جذابیت منازل و فضای درونی ساختمان­ها می شود، کیفیت درب­های اتاقی و روکش درب اتاقی است. امروزه روکش درب اتاقی نقش مهمی در دکوراسیون داخلی ساختمان و سازه­ها ایفا می­کند. به طور عمومی و کلی، انواع روکش درب اتاقی به دو صورت طبیعی و مصنوعی یافت می­شود. در این قسمت به بررسی روکش انواع درب­های اتاقی مصرفی توسط کاربران و صاحبان منازل می­پردازیم:

  • روکش پی­ وی­ سی

درب­های پی­ وی­ سی همان طور که در قسمت­های قبلی معرفی شدند، از جمله درب­های مقاوم در برابر رطوبت و آسیب­‌پذیری در برابر اشیا نوک تیز به شمار می­روند. روکش پی­‌وی ­سی با داشتن تعداد لایه­های مختلف، تنوع در لایه­‌های مختلف، ضخامت‌­ها و همچنین رنگ­ها و نقوش مختلف نقش مهمی در ایفای ویژگی مقاوم بودن درب­های پی­‌وی‌­سی ایفا می­کند. معمولا ضخامت روکش پی­وی­سی، بین ۱۵ تا ۳۵ میلی­متر است.

  • روکش ملامینه درب اتاقی

روکش ملامینه که برخلاف روکش پی­وی­سی ظاهری مات دارد، بر روی ام­دی­اف و نئوپان (ساخته شده از خرده چوب­های پرس شده) قابل استفاده است. از این نظر با آمدن روکش ملامینه بر روی ام­دی­اف، درجه مقاومت درب­های ام­دی­اف افزایش می­یابد. درب اتاقی با روکش ملامینه به علت داشتن این نوع روکش، دیگر نیازی به رنگ شدن ندارد.

  • روکش اچ­ دی­ اف

روکش­های اچ­دی­اف که بر روی ورق­های اچ­دی­اف می نشینند، باعث مقاوم‌تر شدن درب اتاقی اچ­دی­اف نسبت به ام­دی­اف­ها می شوند. از جمله مزایای این روکش­ها، قابلیت رنگ پذیری ورق­های اچ­دی­اف است که زیبایی و جذابیت خاصی به درب اتاقی می­دهند.

  • روکش ای­ بی ­اس

ساخته شده از نوعی پلاستیک است که به عنوان روکش بر روی درب­های ضد آب ای­بی­اس به کار می­روند. درب­های ای­بی­اس به دلیل داشتن روکش ای­ بی ­اس، مانع از نفوذ آب و رطوبت به ساختمان درونی درب­ها می­شوند.

  • روکش چوب طبیعی درب­های اتاقی

درب­های ام ­دی ­اف از جمله پر­کاربردترین درب­های اتاقی مورد استفاده در فضای داخلی ساختمان­‌ها هستند. چوب راش به سبب استحکام و مقاومت بالایی که دارد توسط چسب به صورت روکش بر روی درب­های ام­دی­اف به کار برده می­شود. استفاده از روکش راش و همچنین گردو بر روی درب­های ام­دی­اف باعث مقاومت و دوام آن در برابر نور خورشید و رطوبت هوا می­شود.

امکان هماهنگی با دکوراسیون

بسته به طرح معماری و ساخت داخلی ساختمان (مدرن یا کلاسیک بودن) باید درب اتاقی مناسب انتخاب شود. به طور مثال درب­های هایگلاس به صورت انحصاری برای سبک­های مدرن طراحی و استفاده می­شوند.

پایداری ابعاد

در هنگام خرید و یا سفارش درب اتاقی باید علاوه بر ابعاد کار، به پایداری آن در هنگام استفاده نیز توجه نمود. باید بر اساس میزان استفاده و باز و بسته کردن درب، از درب­های اتاقی مناسب استفاده شود تا در آینده مشکلاتی نظیر شکستگی، خم شدن یا افتادگی درب­ها اتفاق نیفتد.

زیبایی و شیک بودن

درب­‌های اتاقی باید از نظر ظاهری تناسب خوبی با دکوراسیون داخلی خانه و هم چنین محل کار داشته باشند. از این نظر درب­های هایگلاس و ام­ دی­ اف معمولا تناسب و زیبایی قابل قبولی در انواع طراحی­‌های خود دارا می­باشند.

نکته پایانی

علاوه بر همه  نکات گفته شده، درب اتاقی انتخاب شده باید عایق مناسبی برای گرما و سرما و همچنین سر و صدا باشد. همچنین در انتخاب درب اتاقی باید به تناسب اندازه اتاق و درب انتخابی نیز توجه کرد. درب انتخابی نباید فضای زیادی از اتاق را در هنگام باز و بسته شدن اشغال کند. اگر قصد ایجاد محیطی آرام و اتاق کاری مجزا دارید استفاده از درب­های اتاقی که این خصوصیت را داشته باشند ضروری می­باشد. به کارگیری درب اتاقی مناسب با ساختار و دکوراسیون داخلی ساختمان باعث ایجاد جذابیت و چشم­نوازی در محیط خانه و اتاق خواهد شد.

استفاده از مواد اولیه با کیفیت

در همه انواع درب­های اتاقی، از انواع مختلفی از مواد اولیه برای طراحی استفاده شده است. در هنگام سفارش ساخت یا خرید یک درب اتاقی توجه به نوع ماده اولیه ضروری است. به عنوان مثال درب­های فیبری در سه دسته ام­دی­اف، اچ­دی­اف و ال­دی­اف دسته بندی شده­اند که هر کدام از آن­ها تراکم مختلفی از مواد را در خود دارند که همین عامل در میزان مقاومت درب اتاقی در برابر آب و رطوبت اثرگذار است.

داشتن قیمت مناسب

قیمت­های بالا به طور معمول برای یک درب اتاقی جز معایب کار به حساب می­آیند. از طرفی استفاده­‌کنندگان از درب اتاقی باید متوجه این موضوع باشند. به طور مثال درب­های چوبی در کنار استحکام و عمر بالا، قیمت­های بالایی نیز دارند. در حالی که قیمت درب­های فیبری در کنار مزایا و معایبی که دارند معمولا ارزان و مناسب است.

محبوبیت درب های اتاقی

اکثر افراد در انتخاب درب اتاقی مناسب، معمولا به میزان استقبال از آن درب توسط سایرین و یا محبوبیت آن در منطقه، دقت و وسواس به خرج می­دهند. به طور مثال درب­های فلزی علیرغم داشتن مزایای فراوان، امروزه از استقبال و محبوبیت کمی برخوردار هستند.

عدم وجود معایب

در هنگام خرید و انتخاب درب اتاقی باید به نوع چوب استفاده شده در ساختار آن توجه شود که علاوه بر تراکم و صاف بودن آن، از نوع نامرغوب و شکننده استفاده نشده باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *