درب مقاوم به سرقت

درب ضد سرقت چیست؟ اجزای درب ضد سرقت

درب ضد سرقت چیست؟

شاید برای همه ی ما این سوال پیش آمده باشد که درب ضد سرقت چیست؟ اجزای آن چیست؟ چرا باید از آن استفاده کنیم؟ تفاوت این درب ها با درب های معمولی چیست؟

در این مطلب قصد داریم به طور واضح و کامل به این سوالات پاسخ دهیم . هر آن‌چه که لازم است در مورد آن‌ها بدانید بپردازیم.

مطالبی که در این مقاله خواهید خواند

درب ضد سرقت چیست؟

درب ضد سرقت

درب ضد سرقت ؛ همان‌گونه که از اسمش پیداست، نسبت به درهای چوبی معمولی و حتی در مقایسه با نرده‌های حفاظتی (آکاردئونی) امنیت بیشتری به دلیل ویژگی‌های خاص خود در مقابل ورود سارقین دارد.

ویژگی‌های خاص درب ضد سرقت مربوط به اجزای آن شامل ساختار درب، لولاها، چهارچوب، قفل و جنس در و حتی برن درب است.

درهای ضد سرقت برخلاف درهای معمولی در مقابل هر گونه فشار، برش، اهرم و دستکاری قفل دارای ایمنی بالایی هستند. این درها در مقابل آتش، گرما و سرما و نیز صدا عایق خوبی هستند.

نیاز است این نوع درب متناسب با محل مورد استفاده انتخاب شود. برای نمونه، یک در ساده فلزی که از دو لایه ورق فلزی به ضخامت 1 میلی‌متر و یک لایه عایق صدا و گرما در میان این دو ساخته شده . گزینه مناسبی برای خانه‌های آپارتمانی است که امکان ایجاد سر و صدای تخریب در توسط سارقین امکان‌پذیر نیست.

اما در خانه‌های ویلایی، در کارگاه‌های و جاهایی دیگری که سارقین زمان کافی برای تخریب دارند و سروصدای تخریب درب چالشی برایشان ایجاد نمی‌کند . لازم است از درهایی با ویژگی‌های خاص در اجزای آن‌ها استفاده کرد؛ مثلا ضخامت لایه‌های فلزی بیشتر باشد، یک شبکه فولادی داخل درب قرار گرفته باشد و مواد ضد برش، ضد مته، ضد اسید و ضد تخریب در داخل درب تزریق شده باشد.

از دیگر مسائل مهم که در انتخاب درب تاثیرگذار است فضای نصب درب است. برای مثال فضاهای باز که آفتاب ، باران و رطوبت با درب برخورد مستقیم دارند درب های فلزی . و فضاهای آپارتمانی درب ضد سرقت چوبی مناسب است.

به طور کلی دو نوع درب ضد سرقت در بازار موجود است:

  • درب ضد سرقت فلزی که ساختار آن‌ها متشکل از فولاد یا آهن نرم است و یک قطعه شیشه آب‌دیده در پشت پنل تعبیه شده است. اغلب این درها ساخت کشور چین هستند.
  • درب ضد سرقت چوبی که ساختار آن ترکیبی از فلز و چوب است. این نوع درب ضد سرقت که بخش عمده بازار را تشکیل می‌دهد، ظاهری مشابه درهای معمولی دارد.

در این نوع درها، ورقه‌های فلزی برای تأمین مقاومت داخل در تعبیه می‌شود و ورقه‌های چوبی در راستای حفظ زیبایی درب بر روی ورقه‌های فلزی نصب می‌شوند.

اجزای درب ضد سرقت چیست؟

اجزای درب ضد سرقت

اسکلت درب ضد سرقت به صورت چندلایه است. بدین صورت که یک ورقه فلزی بین دو لایه روکش چوبی قرار گرفته است. علاوه بر این، داخل در نیز با استفاده از عایقی مانند یونولیت پر می‌شود و به همین علت است که درب‌های ضد سرقت، عایق صوت نیز هستند.

اما قطعات درب ضد سرقت به این لایه‌ها محدود نمی‌شود و لازم است به اجزای مهم دیگری همچون چهارچوب، لولا و قفل نیز توجه شود.

درب ضد سرقت چیست؟

دستگیره

لولای درب

ورق فولادی

قفل شب بند

سیلندر 7 سانتی متری کاله

MDF با روکش چوب 8 یا 10 میل

تسمه فولادی سر تا سری

پیم های سه تایی فولادی متصل به قفل

نوار درزگیر

یونولیت

ورقه فلزی

این ورقه از مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده درب ضد سرقت است و بدون وجود آن، درب ضد سرقت به یک در معمولی تبدیل خواهد شد. علاوه بر این، ورقه، کلاف و کمربندهای فولادی نیز لازم است داخل درب تعبیه شود تا امنیت آن را بالا ببرد.

رویه درب

روکش درب ضد سرقت در واقع همان بخشی از درب است که قابل مشاهده است. روکش درب بر اساس جایی که از آن استفاده می‌شود، می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان نمونه، اگر قرار است از این درب در مکان‌های مرطوب و یا مکان‌های صنعتی استفاده شود، لازم است پوشش لایه بیرونی به صورتی باشد که ضد رطوبت و ضد اسید باشد.

انواع جنس رویه شامل روکش چوب طبیعی، رویه PVC، رویه MDF، فلز و شیشه است. رویه درب طرح و رنگ مختلف قابل تولید می‌شود. همچنین روکش چوبی بر اساس جزئیات برجستگی‌ها و فرورفتگی‌ها به انواع برجسته لوکس، برجسته اکونومی و رویه CNC (که ساده‌تر و مدرن‌تر است) تقسیم می‌شود.

رویه درهای چینی از جنس فلز با رنگ کوره‌ای الکترواستاتیک است. رویه درب ضد سرقت ترک از جنس MDF با روکش طبیعی چوب و یا MDF با روکش PVC می‌باشد. درب ضد سرقت چیست؟

عایق

فضای خالی موجود بین ورقه فلزی و رویه درب ضد سرقت معمولاً به وسیله پشم سنگ و پشم شیشه پر می‌شود. این امر باعث می‌شود درب ضد سرقت عایق صوت و گرما نیز باشد.

چهارچوب

ضخامت ورقه فلزی چهارچوب درب ضد سرقت باید 1.5 میلی‌متر و یا بیش از این مقدار باشد. این چهارچوب‌ها با رنگ پودری الکترواستاتیک پوشانده شده و سپس در دمای 220 درجه گرما داده می‌شوند تا رنگ چهارچوب در برابر خش و هر گونه آسیب مقاومت لازم را کسب کند.

چهارچوب‌ها عموماً در قطر ۱۸ سانتی‌متر تولید می‌شوند.

لولا

از دیگر اجزای درب ضد سرقت که می‌توانند راهی برای نفوذ سارقین باشند، لولاها هستند. به همین علت است که در این درها، لولاها از هر دو طرف و یا دست‌کم از بیرون پنهان هستند. بدین صورت، امکان باز شدن در با استفاده از اهرم کردن لولا وجود نخواهد داشت.

نکته مهم این است که با توجه به این که این درها وزن زیادی دارند، لازم است جنس لولا به صورتی باشد که بتواند وزن در را به خوبی تحمل کند.

تعداد لولای مناسب این درها، سه عدد و نوع آن لولای بلبرینگ‌دار است.

قفل ضد سرقت

قفل ضد سرقت از مهم‌ترین اجزای درب امنیتی به شمار می‌آید و کیفیت آن بسیار مهم است. نصب یک قفل بی‌کیفیت بر روی این درها، تا حد بسیار زیادی امنیت آن‌ها را پایین می‌آورد و آن‌ها را به یک در چوبی معمولی تبدیل خواهد کرد. به نحوی که بهترین درب ضد سرقت که همه استانداردهای لازم را دارد نیز، بدون داشتن یک قفل مناسب نمی‌تواند امنیت لازم را فراهم کند.

درهای ضد سرقت معمولاً دارای دو قفل هستند. قفل بالایی، قفل شب‌ بند نامیده می‌شود و قفل پایینی، قفل اصلی درب است. به منظور بالا بردن امنیت همواره توصیه می‌شود که هر دو قفل از بهترین نوع انتخاب و نصب شوند.

سیستم قفل ضد سرقت به صورتی که با چرخاندن کلید، همزمان 6 زبانه متحرک و ثابت از دو جهت وارد چهارچوب درب می‌شوند. این زبانه‌ها در بالا رفتن امنیت در بسیار مؤثر هستند.

ازجمله بهترین قفل‌های موجود در بازار، قفل‌های دیجیتال هستند که در انواع مختلف کارتی، اثر انگشتی و رمزدار در دسترس هستند.

دستگیره درب ضد سرقت

دستگیره در این درب‌ها تنها کارکرد معمول خود یعنی کمک به باز و بسته کردن در را دارد و در بالا بردن امنیت نقشی ایفاد نمی‌کند. انواع مدل دستگیره های موجود در بازار شامل دستگیره دکمه‌ای، بیضی شکل، اهرمی یا تخم مرغی است که می‌توانید با توجه به سلیقه خود یکی را انتخاب کنید. دستگیره درب های ضد سرقت اصولاً فلزی و از جنس کروم، فولاد ضد زنگ یا نیکل است.

زوار درب ضد سرقت

زوار یا زوار نواری باریک از جنس چوب است که برای زیباتر کردن اطراف درب مورد استفاده قرار می‌گیرد. درب ضد سرقت چیست؟

چشمی

وجود چشمی بر روی درهای ورودی به‌خصوص درهای آپارتمان‌ها رایج است. بر روی درب ضد سرقت نیز معمولاً چشمی تعبیه می‌شود.

زنجیر

وجود زنجیر بر روی درب ضد سرقت اختیاری است و به دلخواه مالک نصب می‌شود.

درکوب

وجود درکوب بر روی درب ضد سرقت ضرورتی ندارد؛ در واقع درکوب از الزامات اجزای درب ضد سرقت نیست. اما اگر مالک علاقه‌مند به نصب آن باشد، می‌توان درکوب را در کنار چشمی نصب کرد.

انواع درب ضد سرقت

انواع درب امنیتی

سه نوع درب ضد سرقت در بازار ایران در دسترس است که بر اساس ویژگی‌ها و قیمت مدنظر خود می‌توانید بین آن‌ها انتخاب نمایید: ایرانی، چینی و ترک

به طور خلاصه می‌توان گفت تفاوت این درب‌ها شامل موارد زیر است:

1. درب ترک کیفیت بالا و البته قیمت بالایی دارد. کیفیت شامل کیفیت جنس رویه در، کیفیت لولاهای و پنهان بودن لولاهای از بیرون، کیفیت رنگ در، وزن در (که نشان‌دهنده کیفیت لایه فلزی داخلی در است)؛ می‌باشد. درب ضد سرقت چیست؟

2. اغلب انواع درب چینی کیفیت پایین و قیمت پایینی دارند (البته نوع باکیفیت آن نیز وجود دارد.).

3. درب ایرانی به لحاظ کیفیت نسبت به نوع ترک قابل رقابت با آن و نسبت به نوع چینی بالاتر است . با توجه به این که در داخل کشور تهیه می‌شود، قیمت مناسب‌تری نسبت به نوع ترک دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص انواع درب ضد سرقت کلیک کنید

رنگ درب ضد سرقت

رنگ درب ضد سرقت چیست؟

این درب‌ها در بازار ایران در رنگ‌های محدودی در دسترس است. بنابراین اغلب مشتریان در بین درب سفید و درب قهوه‌ای یک گزینه را انتخاب کنند. البته امکان انتخاب رنگ دلخواه در بین درهای ضد سرقت فلزی وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید مقاله رنگ بندی درب ضد سرقت را مطالعه کنید.

اجزای تشکیل دهنده این درب ها چیست؟

در مطلب اجزای درب ضد سرقت به طور کامل به شرح قطعات و اسکلت و نیز یراق آلات درب پرداختیم . همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر درخصوص قفل ضد سرقت و روکش درب ضد سرقت کلیک کنید.

درب ضد سرقت چند کلید دارد؟

تعداد کلیدها در درب های مختلف یکسان نیست. درب ضد سرقت چینی دارای 7 کلید کامپیوتری و درب‌ ضد سرقت ترک دارای 8 کلید کامپیوتری است.

مراحل ساخت درب ضد سرقت چیست؟

در ابتدا اسکلت داخل درب ساخته می شود و پس از آن عایق و سپس روکش ها نصب می شوند. در آخر هم یراق آلات به درب افزوده خواهد شد.

مطالب مرتبط

یک نظر در “درب ضد سرقت چیست؟ اجزای درب ضد سرقت

  1. شایان گفت:

    ممنون بابت توضیحات خوب و مفیدتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *