آموزشی

انواع روکش چوب و MDF

انواع روکش چوب و MDF
در عصر امروز چگونگی دیزاین و دکوراسیون داخلی منازل امری مهم و غیر اجتناب تلقی می شود که توجه به جنس وسایل به کار رفته در چیدمان و رنگ آن ها بسیار اهمیت دارد،بیشتر وسایل از قبیل انواع کابینت ها،کفپوش،میز و صندلی،مبلمان ،سرویس خواب و از این قیبیل وسایل از جنس چوب و مصنوعات چوبی می باشند که همگی دارای روکش های چوبی و مصنوعی متناسب با سلیقه مشتری و رنگ دیزاین منزل اوست.
تمام چوب و مصنوعات چوبی و یا همان mdf به کار رفته در وسایل منزل برای عایق شدن و زیبایی و دوام بیشتر نیاز به انواع روکش ها دارند که ما در این مقاله سعی داریم شما را برخی از این روکش ها آشنا کنیم.

روکش چوب طبیعی

پر کاربردترین روکش های چوبی را می توان  چوب ملچ و چوب راش دانست زیرا این نوع از انواع روکش چوب ، باعث طبیعی و زنده بودن کار میباشد. روکش چوب طبیعی طي فرآيند خاصي توليد مي‌شود. معمولاً پس از پخت چوب در بخار يا آب داغ، گرده بينه مرغوب چوبي را كه اكثراً از گونه‌هاي پهن برگ هستند ،‌با روشهاي لوله ‌بري يا تراشه ‌گيري تبديل به لايه‌ها يا ورقه‌هاي نازك چوب تزئيني مي‌كنند. همچنین این نوع از انواع روکش چوب عمر بالایی داشته و قابلیت ترمیم و تجدید رنگ کاری را دارا میباشد. اما از معایب آن نیز میتوان به طول عمر کمتر در رطوبت بالا اشاره نمود. روش ساخت این روکش به این صورت است که لایه ای نازک از چوب معمولا روی ام دی اف یا نئوپان پرس میکنند تا نمای کار طرح و رنگ چوب به خودش بگیرید و زیبایی طبیعی چوب را دارا داشته باشد.

روکش چوب مصنوعی

جنس روکش چوبی مصنوعی از کاغذ یا ورقه های نازکی از جنس پی وی سی است. این روکش ها طرح ها و رنگ های مختلفی دارند و از آنها برای پوشش انواع صفحات مرکب مثل نئوپان، تخته فیبر و … استفاده می شود و با توجه به نوع آنها در برابر رطوبت و حرارت مقاوم اند. در حال حاضر استفاده از این روکش ها بسیار متداول شده است و اکثر صفحات ام دی اف (MDF) با این روکش ها پوشش داده می شوند.

انواع روکش مصنوعی چوب و mdf

ورق های کاغذی

یکی از انواع روکش چوب که امروزه کمتر متداول هست روکش کاغذی (لترون) با چاپ طرح چوبی یا طرح ساده روی نئوپان میباشد که از نازک ترین و ضعیف ترین روکش ها بوده و در برابر عوامل محیطی به شدت اسیب پذیر است که کاربرد این روکش ها بیشتر در کفی های زیر تخت است.. وزن پایه‌ این روکش‌ ها پس از آغشته سازی تا حداکثر ۳۰۰ گرم بر مترمربع نیز می‌ رسد. این نوع روکش از ارزان ترین انواع روکش است که در مبلمان و لوازم ارزان قیمت مورد استفاده قرار می‌ گیرد، در برابر سایش و خش و عوامل مکانیکی مقاومتی ندارد و در برابر حرارت و رطوبت نیز کمتر از روکش‌ های ملامینه و لمینیت است.

روکش ترموپلاستیک

روکش ترموپلاستیک یکی از پرکاربرد ترین و محبوبترین روکش های مصنوعی چوب است. این نوع روکش پلاستیکی دارای نقش و طرح های چوب یا ساده میباشد که ضخامت بالایی داشته و روی نئوپان یا ام دی اف زده میشود. تنوع در طرح و رنگ این نوع روکش بسیار بالا بوده که حتی گاها تشخیص این روکش های مصنوعی از طبیعی بسیار مشکل میباشد. بعلت قابليت انعطاف‌ اين نوع روكش ، از آن براي روكش كردن سطوح ابزار خورده با اختلاف سطح زياد و نيز براي ساخت نوار لبه ،‌روكش كردن پروفيل‌ها ،‌نوار لبه‌هاي فرم‌دار و فرز خورده استفاده مي‌شود. مثلاً روكش كردن درهاي كابينت‌هايي كه داراي ماشين كاري‌هاي عميق هستند. همچنين يكي از استفاده‌هاي منحصر به فرد روكش‌هاي PVC در ساخت مصنوعاتي است كه نياز به پيوستگي روكش در ابعاد مختلف يك سازه يا به عبارتي نياز به ايجاد شيار V شكل روي تخته و تاكردن آن باشد.

روکش PVC

پلی وینیل کلراید یا پی‌وی‌سی (PVC) نوعی پلاستیک بسیار پرکاربرد است. در شرایط حاضر یکی از ارزشمندترین محصولات صنعت پنروشیمی است. به طور عمومی بیشتر از ۵۰٪ از پی وی سی ساخت بشر در ساختمان سازی استفاده می‌شود؛ زیرا پی وی سی ارزان بوده و به سادگی سر هم‌بندی می‌شود. در سالهای اخیر پی وی سی جایگزین مواد ساختمان سازی سنتی نظیر چوب،سیمان و سفالدر بسیاری از مناطق شده است. با وجود ظهور یک ماده ایده‌آل در ساختمان سازی همچنان نگرانی در رابطه با هزینه پی وی سی برای محیط زیست طبیعی و سلامتی انسان وجود دارد.روکش های پلی ونیل کلراید در طرح ها، رنگ ها و ضخامت های بین ۰.۲ تا ۳ میلیمتر عرضه می شوند. قابلیت انعطاف پذیری آنها زیاد است و از آنها برای سطوح صاف و ابزار خورده و فرم دار، مانند درهای کابینت آشپزخانه و همچنین نوارهای لبه استفاده می شود. انعطاف بسیار خوب روکش PVC خصوصاً وقتی که داخل پرس ممبران حرارت می‌ بیند باعث می‌ شود که بتوان نقوش بسیار ریز و ظریف،‌ ابزار خورده‌ های عمیق، اشکال با شعاع‌ های کوچک و سخت را با آن روکش کرد.

روکش ملامینه

در سطح جهانی روکش های ملامینه بیشترین و وسیع ترین دامنه مصرف را در بین سایر روکش ها دارند و در مصارف عمومی و تقریبا تمامی مصارف روکش کاری سطوح مورد استفاده قرار میگیرند. پرکاربردترین روکش‌ چوب در بین روکش‌های طبیعی و مصنوعی هستند که برای اوراق فشرده و به خصوص ام‌دی‌اف (ام‌دی‌اف ملامینه) به کار می‌روند. روکش‌های ملامینه از کاغذهای آغشته به رزین ملامین فرمالدئید ساخته‌شده‌اند. به دلیل ظاهر بسیار خوب، مقاومت خوب در برابر رطوبت، آب، حرارت و سایش بسیار راج و محبوب هستند. روکش‌های ملامینه در طرح‌ها و رنگ‌های بسیار متنوعی در بازار موجود هستند.

روکش لمینت

روکش های لمینت لایه‌های فشرده چوب و مواد دیگر هستند که در کارخانه طی فرآیندی خاصی فشرده شده‌اند که موجب می‌شود تا محصول نهایی مقاوم‌تر، بادوام‌تر و در مجموعه باکیفیت‌تر باشد. در حال حاضر استفاده از این نوع‌ روکش‌ها به دلیل سهولت در نصب، دوام زیاد و ظاهر زیبا رو به گسترش است. روکش‌های لمینت در نوع تولید می‌شوند.این نوع کفپوش‌ها در ابعاد و انواع و اتصالات مختلف و اشکال مختلف قابل تولید می‌باشند و امکان تولید این کفپوش‌ها در رنگ‌ها و طرح‌های بسیار متنوع و مختلف وجود دارد. در واقع از نظر شکل ظاهری، طرح و نقش، رنگ هیچ گونه محدودیتی در تولید آن وجود ندارد که این مزیت، بسیار با اهمیت است.سبک بودن و راحتی حمل این نوع کفپوش‌ها، همچنین سرعت نصب و از همه مهمتر امکان نصب آن بدون نیاز به افراد متخصص و توسط خود مشتری و نیز ارزان بودن آن امتیازاتی است که باعث موفقیت هرچه بیشتر این محصول در بازار شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *